Zašto nekada sanjamo da smo potpuno goli?


Veliki broj ljudi može da se seti da su svom životu bar jednom, ako ne i više puta, sanjali da su goli. Nekada se u snu toga stide, nekada ponose time, kriju se, nekada drugi to primećuju, a nekada ne obraćaju pažnju. Svejedno, nagost je jako česta pojava kao centralna tema sna.

“Ne valja ti to sinko. Ili će neki čovek, komšija ili rođak što ti loše misli nešto da te osramoti pred ljudima, da te oda nešto. Ili će neka beda da ti nastane da se uplašiš da ćeš “go i bos” da ideš što se kaže. To što si sanjao ti nije na dobro....”

To je, od prilike, tumačenje ovog sna od strane narodne mudrosti ili upotrebom logike nekog gledača u šolju ili dlan. Sada da čujemo šta kaže nauka.

Naravno, čim smo spomenuli tumačenje snova, vi ljubitelji psihologije, pretpostavili ste da je reč o psihoanalizi ili srodnim pravcima. Ali ne verujem da ste pogodili naučnika. Videćemo šta o ovim snovima kaže, ne Frojd, Jung ili Adler, već Erih From. Svako ko se bavio tumačenjem snova u to vreme je upoređivan s Frojdom koji i jeste najpoznatiji u oblasti i san je kao “carski drum u nesvesno” uveo na velika vrata u psihijatriju i psihologiju. To ne znači da ne postoje elementi koji su mnogo razumnije objašnjeni od strane Junga ili E.Froma recimo. S tim što je E.From nekako ostao poznatiji kao socijalni psiholog, teoretičar društva, kao i po svom doprinosu filozofiji i sociologiji. Jedan je od predstavnika Frankfurtske škole, poznate po svojim slobodarskim idejama i kritici savremenog društva koje ugnjetava pojedinca.

Fromove ideje iz navedenih oblasti su prisutne i u njegovom tumačenju bajki, snova i svih sadržaja kojima su se inače bavili tadašnji psihoanalitičari. Sa druge strane, S.Frojd daje primat seksualnoj simbolici. Tako npr. tipično frojdovsko tumačenje bajke o Crvenkapi je da je to zapravo upozorenje devojčicama da se čuvaju muškaraca koji su u svojoj prirodi animalni, nasilni, lukavi i spremni da iskoriste njihovu neopreznost kako bi zadovoljili svoje seksualne porive (vuk, napada, juri, ubija, prerušava se, korpa kao i svi predmeti sa udubljenjem po frojdovskom ključu znače ženski polni organ, itd.)

E. Fromova interpretacija ove bajke je pitanje prevlasti ženskog i muškog pogleda na svet u kome ženski stvaralački princip pobeđuje vuka koji je simbol patrijarhalnog, grubog poretka. Pri tom biva ismejan kao stvorenje nesposobno da na svet donese život – stomak mu pune kamenjem!

S. Frojd u bajci "Carevo novo odelo" vidi izraz prikrivenih egzibicionističkih nagona. Tako i u klasičnoj golotinji u snu, kod snevača vidi dečju egzibicionističku želju da pokaže svoje genitalije. U pomenutj bajci E. From vidi upozorenje da smo kao odrasli ljudi spremni da slepo verujemo autoritetu, čak više nego vlastitim očima. Pošto dete još uvek nema izgrađen idopoklonički odnos prema vladaru, ono jedino ima smelosti da kaže da je car go.

E. From smatra da nagost u našim snovima može da znači istinoljubivost. Za osobu koja se pretvara kaže se da je “kao kameleon, menja boje”, kada se neko prerušava on menja spoljašnji izgled pomoću odeće koje nosi, kao i što su mnoga zanimanja prepoznatnljiva po karakterističnoj odeći. Biti go u snu može da simbolizuje nečiju želju da se ne pretvara. Golo telo simbolizuje naše stvarno ja, za razliku od obučenog, socijalno prilagođenog ja ili onoga što je naša uloga. Ako neko sanja da je go, san može da izražava njegovu želju da bude svoj, da ne sluša druge, da im se ne prilagođava, da se ne pretvara. Pri tom zbunjenost zbog toga što je go u snu može da odražava strah od osude ukoliko se drzne da bude ono što jeste, a ne ono što se od njega očekuje.

Da li vam se čini da u vašem slučaju više smisla ima Frojdovo ili Fromovo tumačenje?

Literatura:

From, E. (2003): Zaboravljeni jezik – Uvod u razumevanje snova, bajki i mitova. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva

From, E. (1985): Misija Sigmunda Frojda. Beograd: Grafos


Autor: Stanojević Stevan, 14.01.2018, 22:14:19

Kontakt